پس از تأکیداتی که مقام معظم رهبری در سفر به خراسان شمالی مبنی بر وفاق و اتحاد مسئولان و پرهیز از اختلافات داخلی داشتند، ایشان روز گذشته در سخنانی که اشاره به اختلافات پدیدآمده میان رؤسای قوه قضاییه و مجریه داشت، این اختلافات را مضر دانستند و تأکید کردند که این اختلاف نظرها نباید به مچ‌گیری دربرابر مردم تبدیل شود.

ایشان همچنان که پیش از این مسئولان را از ورود زودهنگام به عرصه انتخابات برحذر داشته بودند، دیروز نیز اختلافات اخیر را از منظر انتخابات مورد بررسی قرار داده و تأکید کردند: از امروز تا روز انتخابات، هر کسی که بخواهد اختلاف‌ها را به میان مردم بکشاند و از احساسات آنها در جهت اختلافات استفاده کند، قطعاً به کشور خیانت کرده است.

جمعی از کارشناسان سیاسی درخصوص اهداف و دلایل طرح این دغدغه‌ها با همشهری گفت‌وگو کردند.محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل90 مجلس با اشاره به اینکه ضرورت اتفاق و اتحاد نظر بین مسئولان، رسانه‌ای‌نکردن اختلافات و حل اختلاف سلایق در جلسات داخلی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده است، گفت: امروز ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و هدف مشترکمان مقابله با این جنگ است، این مقابله نمی‌تواند موفق باشد الا با توافق و اتحاد بین مسئولان با هم و مردم و مسئولان.

رئیس کمیسیون اصل 90مجلس افزود: در غیراین صورت، دشمن از این اختلاف‌ها که به‌صورت خلأهای ارتباطی و اطلاعاتی بروز می‌کند سوءاستفاده‌های جدی خواهد کرد و در داخل کشور هم تبعات آن به‌صورت ناامیدی و ناراحتی مردم و جامعه بروز می‌کند. پورمختار ادامه داد: پرداختن بیش از حد مسئولان به اختلافات سطحی و سوء‌استفاده از احساسات مردم باعث می‌شود که مردم حس کنند مسئولان به جای پرداختن به امور مهم کشور ورفع مشکلاتشان به مسائل اختلافی می‌پردازند.

وی گفت: بنا به اهمیت مشارکت مردم در انتخابات همیشه می‌بینیم که چندماه قبل تر، دشمنان عملیات‌های روانی را شروع می‌کنند تا مردم را اقناع به مشارکت پایین کنند. از این نظر اگر قرار باشد با پرداختن به مسائل حاشیه‌ای و مسائل غیرضروری باعث حضور کمرنگ مردم شویم بالاترین خیانت به کشور را مرتکب شده‌ایم.

سوءاستفاده از بلندگوی نظام

«در هر کشوری اگر شرایطی مشابه آنچه تحریم‌ها در کشور ما به‌وجود آورده است اتفاق بیفتد، نخستین توقع و انتظار مردم از مسئولان این است تا با تمرکز، همدلی و صمیمیت از عهده حل مشکلات برآیند.» این جمله‌ای است که نماینده مجلس هشتم درارتباط با اختلافات پدید ‌آمده میان رؤسای قوه مجریه و قضاییه می‌گوید و تصریح می‌کند: اگر مسئولان در شرایط کنونی نمایش وحدت از خود نشان ندهند زمان حل مشکلات در کشور طولانی می‌شود.

پرویز سروری می‌گوید: مردم از مسئولان خود توقع دارند رفتاری را ببینند که نشان‌دهنده تلاش مجدانه آنها برای رفع مشکلات باشد. سروری نامه‌نگاری‌های اخیر میان سران دو قوه قضاییه و مجریه را آب سردی توصیف می‌کند که روی توقعات مردم در راستای حل مشکلاتشان ریخته شد و امید آنان را به ناامیدی تبدیل کرد. سروری با بیان اینکه مسئولان نباید از بلندگوی نظام برای جبهه‌گیری در مقابل یکدیگر استفاده کنند، تأکید کرد: آشفتگی‌های بازار سکه و ارز بیش از هرچیز نیاز به آرامش و همدلی مسئولان دارد.

مشابه حرکت امام

حجت‌الاسلام احمد سالک درباره هشدار رهبر معظم انقلاب، استمرار پیروزی‌های 34ساله انقلاب اسلامی را در تبعیت محض از ولی‌فقیه، رشد و بیداری و بصیرت توده‌های مردم، وحدت و اتحاد بین مردم، بین مردم و مسئولان و بین مسئولان دانست و در تشریح وضعیت کنونی کشور گفت که دشمنان در تلاش برای درهم‌شکستن ارزش‌های دینی و انشقاق در جامعه اسلامی هستند.

آنها با تحمیل جنگ هشت ساله، جنگ نابرابر اقتصادی و جنگ نرم به طرق مختلفش هنوز نتوانسته‌اند به این خواسته دست یابند. نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: سوژه اختلافات سران بهترین فرصت برای آمریکا و ستادهای آنهاست تا با بزرگ‌نمایی این اختلافات برای اپوزیسیون ایجاد امید کنند، لذا فرمایش رهبر معظم انقلاب، هم گوشزدی به درون نظام و هم پاسخی به رسانه‌های بیگانه است. سالک گفت که هشدار رهبر معظم انقلاب مانند حرکتی بود که امام در مقطعی در مقابل برخی جریان‌های وقت انجام دادند و جلوی برخی جریانات و انحرافات را گرفتند.

بی تقوایی سیاسی

عضو جامعه روحانیت مبارز نیز گرانی و بیکاری را دو مشکل عمده کشور در حال حاضر می‌داند و با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری راه‌حل این مشکلات را رونق تولید داخلی عنوان کرده‌اند می‌گوید: در کجای نامه اختلافات اخیر برای گرانی‌ها راه‌حل ارائه شد و چه راهکاری برای تولید ملی داده شد؟ حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی اختلافات پدید ‌آمده میان قوه مجریه و قضاییه را بیشتر ناشی از بی‌تقوایی در سیاست و در جهت گروکشی سیاسی در انتخابات سال بعد می‌داند و می‌گوید: ورود زودهنگام به عرصه انتخابات باعث افزایش تنش‌های سیاسی در کشور می‌شود و به تخریب کاندیداها دامن می‌زند.

کد خبر 189838
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز